AU vs NL - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Aniet & Greet - WaarBenJij.nu AU vs NL - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Aniet & Greet - WaarBenJij.nu

AU vs NL

Blijf op de hoogte en volg Aniet & Greet

21 Januari 2015 | Australië, Melbourne

Heerlijk om weer hier in Melbourne te zijn. Voelt weer als thuiskomen bij de familie. Even the dog was happy to see us! Onze rommel uit de camper gehaald en we zijn direct met ons viertjes uit eten geweest bij de Taverne in Hampton Park , dichtbij waar “we wonen”. We zijn er al wel achter dat je echt moet weten waar je moet gaan eten, wij hebben het allemaal extreem duur gehad blijkt achteraf.

Australië is een goed geregeld land vinden wij, we zien hier veel dingen dat ook in Nederland moet gebeuren. Om te beginnen: Nederland RELAX! De mensen zijn hier veel rustiger en minder gestrest als in Nederland. Ze maken zich hier niet druk, dan wacht je maar wat langer in de rij bij de shop, ze lopen geen stap harder. En gelijk hebben ze. Ze groeten je altijd, vragen hoe je dag is en menen het oprecht. Een gesprek ben je zo begonnen, mensen zijn geïnteresseerd in jou.

Nog een ding wat wij vinden dat ze in NL in moeten voeren; om de ouderen/gepensioneerden 60+ te laten genieten van hun pensioen krijgen ze overal korting, dit had ik al eerder verteld. Dit doen ze puur omdat de regering vindt dat de ouderen ook op hun oude dag een keer uit eten moeten kunnen en leuke uitjes moeten kunnen blijven doen. Het enige wat ze nodig hebben is een seniorpass en genieten maar. Zelfs op de wegenbelasting krijgen ze korting, 50%. De wegenbelasting is voor iedereen hier hetzelfde, het maakt niet uit of je diesel of benzine rijdt, een Mini-mini-mini hebt of een zware Q8. IK ZEG INVOEREN IN NL! De benzine prijzen zijn hier in Melbourne trouwens geweldig, 1.10 AU-Dollar, omgerekend 0,75 ct. per liter!!

Beginnende bestuurders rijden hier met een rode plaat met een witte P. Deze plaat zit op de achterkant van de auto. Tussen de 18 en21 jaar rijden ze hier mee. Een dikke plakkaat zodat iedereen kan zien dat ze beginnend bestuurder zijn. Zijn ze over de 21 dan veranderd de kleur van de plaat in groen. Na 5 jaar mag de plaat eraf. Rijlessen geven de ouders hier zelf in hun eigen auto, een dubbele bediening is niet nodig. De kids moeten minimaal 240 uur rijles hebben gehad en dan mogen ze examen aanvragen bij het “ CBR” . Het enige wat ze moeten doen is dan afrijden, dit mag ook in hun eigen auto.

Iedereen die een rijbewijs heeft, mag maximaal 12 punten aan overtredingen hebben. Een keer door rood licht rijden kost je een bekeuring en 2 punten. Als je 12 punten hebt bereikt, krijg je 1 waarschuwing en bij de volgende overtreding wordt je rijbewijs ingevorderd voor een half jaar. In NL wordt bij een snelheidsovertreding vanaf 50 je rijbewijs ingevorderd. Hier in Australië wordt je rijbewijs ook vanaf 50 km te hard ingevorderd EN je auto wordt 3 maanden in beslag genomen, goede regeling vind ik!

En dan de bbq’s welke overal staan en waar iedereen gebruik van kan maken. Alles wordt schoon achtergelaten. De straten zijn ook brandschoon. Zelfs in de grote steden zoals Sydney, Melbourne ligt er geen blikje op straat. Het is zo schoon! NL kan hier echt een voorbeeld aan nemen. In de winkelcentra heb je grote foodcorners, hier zitten allerlei verschillende eetgelegenheden. Macdonalds, Hungry Jacks (Burger King bij ons), KFC, Chinees, Subway, Japanner, Pizzeria, Sushi, etc. etc.! Dit zit allemaal bij elkaar, naast elkaar en in het midden heb allemaal tafels waar je kunt zitten. Het maakt niet uit waar je iets haalt, je kunt overal gaan zitten. Erg leuk en makkelijk en voor ieder wat wils.

Ook het huren van huizen gaat hier anders. Als je een huurhuis hebt komt de verhuurde elke maand kijken of de woning nog netjes is. Je hebt hier 1 jarige huur contracten. Dit wordt per jaar verlengt, tenzij de verhuurder vindt dat je er een bende van maakt dan kan hij de huurder er gewoon uitzetten. Het binnen schilderwerk doet de verhuurder, gordijnen e.d. horen gewoon bij het interieur. Ook als je een bende hebt op het oprit, krijg je van de gemeente een waarschuwing. Ruim je het niet op dan komen zij met een shovel en doen zij het voor je en de rekening krijg je uiteraard in de bus. Auto's die niet voldoen aan de APK en bij de woningen staan, krijgen een sticker dat ze de weg niet op mogen. Als je die sticker eraf haalt dan breekt de pleuris uit!

En zo kan ik nog wel even doorgaan.. Oh ja, het weer is ook lekker hadden wij dat al gezegd? Vooral in december, januari en februari als het in Nederland WINTER is haha!

We hebben nog een kleine 2 weken, we verheugen ons vooral op het bezoek naar Phillip Island. Het leuke is dat we doordat we door Joke en Wim worden rondgereden op plekken komen waar normale toeristen niet komen en het bestaan niet van weten. Wij gaan nog even verder met het genieten….relaxen…ontspannen….zonnen….:P

• 21 Januari 2015 - 06:16

Gonnie:

Wat heerlijk om weer wat te lezen van jullie. Super dat jullie het zo fijn hebben daar.Maar niet te fijn toch, jullie komen toch wel terug naar NL. Anders kunnen oom en tante het nog wel eens druk krijgen, want dan komen we allemaal naar jullie toe. Lfs.xx

• 21 Januari 2015 - 06:35

Greet:

Natuurlijk komen wij terug lieve Gonnie! Om de rest van onze spullen te pakken! Haha, nee hoor het leven is hier niet goedkoop. Missen onze katjes ook, en jullie allemaal natuurlijk! Geen zorgen, we'll be back!

• 21 Januari 2015 - 08:23

Marten:

Een leuk verslag prachtig hier vriest het 4 gr. brrrrrrr

• 23 Januari 2015 - 07:19

Lydia En Linda:

Heel leuk om jullie belevenissen zo allemaal te lezen!

Groetjes

• 23 Januari 2015 - 22:29

Marlene:

Door jullie live verslag krijg ik zelf zin om Australie te gaan bekijken. Vooral het mooie weer spreekt mij op dit moment (-4) erg aan, hahaha bibberdebibber.
    Lieve meiden geniet nog even van de familie en al het goede van" Down Under"
    veel liefs van ons x x x